Biasanya, muzium dijadikan lokasi untuk melihat mumia. Di sana,pelawat akan didedahkan dengan  mumia yang dilindungi dengan dinding kaca. Tetapi anda hanya boleh sekadar melihatnya saja.
Meskipun begitu, rasa ngeri dan seram tetap menyelimuti perasaan setiap pengunjung yang datang. Untuk yang ingin pelancongan lebih mencabar, cubalah datang ke sekitaran puncak Gunung Dakhla, Gebel Edmonstone, Mesir.

Di sini ada sebuah perkuburan purba bernama Muzawaka. Dipetik dari laman web rasmi pelancongan Mesir, pengebumian ini sudah ada sejak peradaban Romawi.

Sejak ditemui pada tahun 1972, Perkuburan Muzawaka jadi tarikan pelancongan yang terkenal di Mesir.Muzawaka juga menjadi tempat pelancongan yang paling mengerikan di sana.Berada di pergunungan, Muzawaka dihuni oleh banyak makam dan mumia. Ada banyak mumia dan tulang berselerakkan di sana.

Entah kerana memang sengaja diletakkan begitu saja atau kerana digali haiwan buas. Yang pasti pelancong boleh melihat dengan jelas.

Bukan cuma itu, jika berani pelancong yang datang boleh menyentuhnya, tapi jangan sampai merosakkan mumia. Tidak hairan jika objek pelancongan ini jadi salah satu yang paling seram di Mesir.

Melihat ke sekitar pengebumian, ada lukisan yang terukir cantik di dinding. Menurut ahli arkeologi, lukisan tersebut menggambarkan adegan orang yang menyembah Dewa Petorisis dan Sadosiris.

Untuk pergi ke makam Muzawaka, ada banyak agen tempatan yang menyediakan pakej pelancongan ini. Anda juga boleh menyewa kereta dengan pemandu tempatan yang akan membimbing pelancong menuju Muzawaka.


Post a Comment

 
Top