North Sentinel Island - North Sentinel Island di Teluk Banggala adalah pulau yang paling terpencil dan berbahaya untuk pelawat. Kerana penduduk asal disana tidak suka dengan pendatang, mereka bahkan membunuh tanpa sebab!

Teluk Banggala terbentang luas dari wilayah India dan Myanmar. Di sana terdapat Kepulauan Andaman yang kedudukannya tidak jauh dari Pulau Sumatera. Salah satu pulau dari sekitar 572 pulau di sana adalah North Sentinel Island yang penduduk asalnya terpinggir dari dunia luar.

Dari laman News Australia pada Isnin (6/1/2014) mengatakan North Sentinel Island sebagai salah satu pulau paling terpencil di dunia. Alasannya adalah penduduk pulau itu sendiri, iaitu suku Sentinel.

Suku Sentinel dianggarkan telah menetap di sana selama beribu-ribu tahun. Mereka masih hidup dengan cara tradisional dan meminggirkan diri dari perabadan dunia luar. Tidak hanya itu, suku Sentinel juga tidak suka dengan para pendatang. Baik penyelidik, wartawan, lembaga kemanusiaan, hingga pelancong, suku Sentinel akan mengusirnya.

Buktinya, peristiwa yang dialami tentera Tentera Laut India pada 2004 silam. Ketika itu, terjadi bencana tsunami dahsyat yang menimpa Lautan Hindi, termasuk North Sentinel Island dan juga Aceh di Indonesia. Ketika itu, tentera Angkatan Laut India menghantar bantuan berupa makanan dari atas helikopter.

Tapi ternyata, suku Sentinel yang berada di tepian pantai lantas memanah dan membaling lembing ke arah helikopter yang sedang terbang. Para tentera yang ingin memberi bantuan dan bertemu dengan mereka pun terpaksa berpatah balik.


Post a Comment

 
Top