7 Tips Hilangkan Sakit Kepala Dengan Berkesan

Baru pagi tadi aku sendiri alami sakit kepala sehingga terpaksa tidak dapat datang kerja. Adakah anda pernah sendiri alami sakit kepala yang keterlaluan? Sakit kepala sebenarnya merupakan sebuah gangguan sistem pada bahagian saraf yang mengalami penegangan.

Sakit kepala boleh terjadi disebabkan kerana banyak faktor, mulai dari hilang selera makan sampai dengan keadaan stres berat.

Untuk menghilangkan sakit kepala sebenarnya sangatlah mudah, tetapi sekarang ini masih banyak sekali masyarakat yang mengambil panadol untuk menghilangkan sakit kepala tersebut.


Padahal jika anda lebih tahu, pengambilan panadol dalam jumlah yang besar akan sangat buruk bagi kesihatan organ buah pinggang.

Berikut saya kongsikan beberapa cara menghilangkan sakit kepala dengan berkesan:

7 Tips Hilangkan Sakit Kepala Dengan Berkesan

1. Gunakan ais batu

Tahukah anda bahawa sebenarnya ais batu sangat mujarab untuk menghilangkan sakit kepala yang keterlaluan? Ais batu mempunyai sifat yang sangat sejuk, kandungan sifat dinginnya inilah yang boleh mengatasi sakit kepala anda dengan cepat.

Untuk menghilangkan sakit kepala dengan ais batu sangatlah mudah sekali, cukup dengan mengosok-gosokan ais batu secara perlahan-lahan pada bahagian kening, bahagian sisi kepala, dan pada bahagian belakang kepala.

2. Perbanyakkan pengambilan air putih

Tubuh kita pada dasarnya lebih dari 70% tersusun atas cecair. Sehingga pengambilan cecair setiap harinya sangatlah penting untuk tubuh, salah satunya mampu mengoptimumkan sistem metabolisme.


Seperti yang dilaporkan dari sebuah kajian di Universiti of Chicago Amerika Syarikat, pengambilan air putih sekurang-kurangnya 8-10 gelas akan membantu seseorang mencegah dehidrasi, yang mana dehidrasi inilah yang menjadi salah satu punca berlakunya sakit kepala.

3. Pengambilan buah pisang

Buah pisang mengandungi sebatian potassium dan magnesium yang cukup tinggi. Kedua-dua kandungan sebatian inilah yang dipercayai oleh para ahli sangat baik untuk menghilangkan sakit kepala migrain.

4. Penggunaan lebih banyak ikan

Ikan merupakan salah satu sumber lemak omega 3 yang cukup tinggi, ada banyak sekali manfaat kandungan lemak tersebut. Mulai dari meningkatkan kecerdasan otak, mencegah kanser otak, sampai dengan menghilangkan sakit kepala akibat tegangnya saraf.

Sebenarnya hampir semua jenis ikan itu baik anda pengambilan, tetapi cadangan saya pengambilan ikan salmon dan makarel kerana mengandungi sebatian mineral semula jadi omega 3 tinggi.

5. Lakukan regangan (streching)

Streching merupakan aktiviti regangan yang sangat baik untuk merehatkan saraf dari penegangan yang berlaku. Sehingga regangan ini boleh anda gunakan untuk menghilangkan sakit kepala.

Ada banyak sekali latihan peregangan yang boleh anda lakukan, namun saya cadangkan anda melakukan yoga saja. Sebab selain anda boleh melakukan streching, dengan yoga Anda juga boleh mendapatkan sukan yang ringan dalam pembakaran lemak tubuh.

6. Tetapkan masa tidur

Salah satu penyebab munculnya sakit kepala adalah kurangnya masa tidur. Keadaan kurang tidur boleh menyebabkan penegangan pada bahagian otot dan sistem saraf. Maka dari itu elakkan tidak tidur sampai larut malam.

Menurut sebuah kajian penyelidikan di University of Chicago dari Amerika Syarikat, seseorang yang tidak tidur sama sekali selama sekurang-kurangnya 3 hari, mereka lebih berisiko terkena berbagai macam penyakit.

Pastikan setiap hari anda sekurang-kurangnya tidur selama kurang lebih 8 jam. Apabila tidak boleh, sila anda luangkan masa setiap 5 jam sekali untuk tidur 30 minit sahaja.

7. Masalah stres dan kemurungan

Stres merupakan sebuah keadaan ketidakselesaan seseorang yang disebabkan kerana banyaknya tekanan masalah hidup yang dialami. Mulai dari masalah percintaan sampai dengan masalah pekerjaan. Dari stres inilah anda akan lebih berisiko terkena sakit kepala.

Semoga tips berguna ini dapat membantu anda semua untuk elakkan diri terkena sakit kepala!

Post a Comment

 
Top