Tips Beli Rumah

Anda merasa sudah dewasa dan ingin hidup berdikari berasingan daripada ibu bapa tentu berfikir untuk memiliki rumah sendiri. Begitu pun anda yang baru sahaja berkahwin dengan pasangan hidup, tentunya akan tidak selesa jika tinggal bersama ibu bapa, sehingga inginkan rumah pertama menjadi tempat tinggal. Membeli rumah impian merupakan keputusan besar. Anda juga perlu pastikan keadaan kewangan anda untuk hidup sehari-hari tidak terganggu ketika membeli rumah maupun setelahnya.

Berikut 8 tips membeli rumah pertama anda:

Fikirkan Matlamat Jangka Panjang Anda

Apa tujuan anda membeli rumah? Apakah benar-benar sebagai tempat tinggal anda? Jangan sekadar membeli rumah tetapi kemudian tidak anda diami, terutama jika anda membelinya dengan cara mencicil. Utamakan rumah sebagai tempat tinggal telah selamat dalam genggaman anda, bukan sekadar membeli kerana harganya yang murah tapi lokasi yang terlalu jauh membuat anda enggan tinggal di sana dan memilih untuk menyewa pangsapuri atau mengikat kontrak rumah di pusat bandar. Hal ini boleh saja anda lakukan jika rumah yang anda beli telah lunas dan hendak menjadikannya pelaburan. Elakkan untuk memberatkan kewangan anda dengan mencicil rumah sambil membayar wang sewa untuk pangsapuri atau sewa.

Pilih Jenis Rumah yang Sesuai dengan Keperluan Anda

Tentukan luas rumah yang anda perlukan, serta berapa jumlah bilik dan ruang lain yang anda perlukan. Adakah anda lebih suka dengan rumah bergaya moden atau tradisional? Adakah anda ingin tinggal di perumahan dengan gambaran rumah yang seragam atau membeli rumah yang kelak boleh anda ubah sesuka hati anda? Dengan memikirkan hal ini akan membantu anda untuk tidak terburu-buru dengan mana-mana membeli rumah. Ingatlah membeli rumah merupakan pembelian terbesar dalam hidup anda. Perinci dengan detail rumah seperti apa yang anda perlukan.

Mendatangi Pameran Hartanah

Rajin-rajinlah mendatangi pameran hartanah dan rumah yang diadakan. Anda boleh dengan leluasa memilih pelbagai pilihan rumah yang sesuai dengan kriteria. Dengan melihat pelbagai pilihan, anda boleh mengira kekurangan dan kelebihan rumah-rumah yang telah menarik perhatian anda. Anda juga boleh bertanya-tanya langsung dan mendapatkan maklumat lebih jelas mengenai rumah yang sedang anda cari.

Berunding dengan Agen Hartanah

Jika banyak hal yang memang anda kurang fahami mengenai pembelian rumah, anda boleh berunding dengan agen hartanah. Agen akan membantu anda mencari rumah yang sesuai dengan keperluan anda dan sesuai dengan kemampuan anda. Agen juga akan membantu anda dalam prosesnya seperti rundingan, mendapatkan pinjaman hingga menyelesaikan dokumen yang diperlukan. Jika anda membeli rumah daripada pemaju hartanah, semak rekod pemaju tersebut. Cari tahu melalui internet adakah komplain yang cukup parah dari para pembelinya.

Menentukan Cara Pembayaran

Cara pembayaran yang ditawarkan pemaju hartanah biasanya tunai keras, tunai secara beransur-ansur dan Kredit Pemilikan Rumah (KPR). Sesuaikan cara pembayaran dengan kuasa beli anda. Jika dana anda cukup untuk membeli tunai keras ada baiknya pilih cara pembayaran ini, kerana tentunya banyak keuntungannya, anda tidak perlu memikirkan besaran ansuran di kemudian hari sehingga wang Anda boleh dipakai untuk keperluan lain tanpa memperuntukkannya untuk ansuran rumah. Untuk anda yang tidak punya wang tunai dalam jumlah besar, boleh memilih gadai janji atau pembayaran balik secara beransur-ansur.

Keadaan Rumah

Semak kualiti dan keadaan keseluruhan calon rumah baru anda. Jangan sampai anda mencari kecacatan serius yang dilindungi oleh penjual rumah. Jika didapati hal tersebut, anda perlu berunding dengan pemilik rumah, sama ada akan mendapat potongan harga, atau penjual bersedia melakukan penambahbaikan, atau bahkan anda berhak membatalkan pembelian.

Keadaan Persekitaran

Jika anda adalah pasangan yang baru berkahwin atau keluarga muda, memberi perhatian kepada keadaan persekitaran menjadi perkara yang cukup penting. Adakah persekitaran tempat tinggal anda cukup kondusif untuk tempat tumbuh kembang anak anda. Perkembangan anak di sini tidak hanya fizikal tetapi juga psikologi. Pertimbangkan untuk memilih lingkungan yang asri serta banyak pepohonan.

Lokasi

Rumah berharga murah umumnya terletak jauh dari pusat bandar. Jika anda tetap ingin membelinya, perhatikan sama ada akses dari rumah anda menuju jalan utama cukup dekat? Perhatikan juga sama ada letak rumah anda berdekatan dengan pusat beli-belah, pusat membeli-belah, rumah sakit, sekolah, dan lain-lain. Jika lokasi yang anda pilih jauh dari tempat anda bekerja, fikirkan juga berapa kos yang perlu anda keluarkan berserta keletihan yang anda dapatkan. Ingatlah bahawa membelei rumah sebagai tempat tinggal bererti rumah ini akan anda diami untuk jangka masa yang lama, jadi jangan sampai menyesal di kemudian hari.

Semoga bermanfaat!

Post a Comment

 
Top