Tahukah anda antibiotik memang sangat bagus untuk merawat penyakit yang disebabkan jangkitan bakteria. Namun banyak orang yang tidak menghabiskan antibiotiknya ketika badannya telah sihat padahal antibiotik yang diberikan oleh doktor harus dihabiskan walaupun badan kita telah sihat fungsinya adalah agar bakteria yang ada di dalam tubuh kita hilang dan tidak kembali lagi.

Berikut adalah beberapa kesan bahaya jika antibiotik yang anda gunakan tidak dihabiskan semua:

1. Bakteria masih tersisa

Jika anda tidak mengambil antibiotik secara benar, semua bakteria yang menyebabkan jangkitan mungkin tidak terbunuh. Akibatnya kemudian, jangkitan boleh datang kembali di tempat yang sama atau bahkan muncul di tempat lain.

2. Terjadinya kewujudan pertahanan bakteria

Tidak mengambil antibiotik hingga tuntas menjadi cara yang paling berkesan menyebabkan bakteria menjadi kebal yakni dengan menghalang pertumbuhannya. Hal ini dapat dilakukan dengan membunuh bakteria dengan cepat.

Ketika bakteria berkembang biak, mereka secara rawak mengubah DNA mereka sehingga membuat mereka kebal terhadap antibiotik.

3. Bakteria berpindah tempat

Dalam usaha membasmi jangkitan, kita perlu memastikan semua bakteria penyebab jangkitan telah mati. Jika anda tidak meminum antibiotik sesuai dengan dos, bakteria boleh berpindah di tempat lain yang justeru boleh lebih mematikan.

Semoga bermanfaat kepada anda!

Post a Comment

 
Top